EL PERIÓDICO / Barcelona
El periodista i cineasta xilè Luis
Sepúlveda va ser un dels primers a reaccionar. La notícia va córrer
dilluns a última hora de tuit en tuit i l'escàndol periodístic es va
desfermar sense fre. El diari 'Le Monde' ha llençat a les escombraries
27 anys de treball del fotògraf Daniel Mordzinski.
La confirmació va ser possible a
última hora de la nit. "Tot és veritat i tot és molt trist, vull creure
que és un malson i que al despertar-me podré seguir jugant a la cambra
fosca a copiar una foto de Borges o una de Cortázar, però ho van
destruir tot i una part de mi també se n'ha anat", va admetre poc abans
de mitjanit Mordzinski en un dramàtic correu electrònic. "No hi va haver
persecució ni complot, només incompetència. Com deia Lampedusa a 'El
Guepard', només s'ha de tenir por de l'estupidesa humana...", afegeix el
fotògraf en unes abatudes línies.
Desenes d'escriptors de tot el
món se solidaritzen amb el fotògraf. El sentiment col·lectiu es va
veure reflectit en el que va escriure Sepúlveda al seu compte de Facebook:
"Les mans d'un cretí que seguia les ordres d'altres cretins van decidir
que el treball de Daniel Mordzisnki no mereixia més destí que el
menyspreu i les escombraries". El primer que va publicar l'assumpte va
ser l'escriptor José Manuel Fajardo. Després d'ell, molts il·lustres van
deixar la seva reacció a les xarxes socials (Javier Valenzuela, Rosa
Maria Artal, Rosa Montero (amb una de les fotos de Mordzinski)...).
Despatx a 'Le Monde'
Durant
més de deu anys i en virtut d'una aliança entre el diari espanyol 'El
País' i el francès 'Le Monde', Daniel Mordzinski utilitzava un despatx
al setè pis de la redacció parisenca de 'Le Monde' per guardar i
conservar el seu arxiu de negatius i diapositives. Es calcula que eren
milers de negatius i diapositives, d'originals conservats que han estat
llençats a les escombraries.
El 7 de març passat, Miguel Mora,
corresponsal d''El País' a França, va arribar fins al despatx de la
setena planta i es va trobar que l'havien buidat totalment, cap avís
previ ni a ell ni a Mordzinski. Simplement havien tret tot el que hi
havia i ho havien fet desaparèixer. En un soterrani hi van trobar el
gran moble arxivador que el mateix Daniel havia pintat de negre feia deu
anys, totalment buit.
'El fotògraf dels escriptors'
Segons
les informacions comentades a Twitter, ningú ha volgut respondre qui i
per què va prendre la decisió de llençar a les escombraries 27 anys de
treball d'un dels fotògrafs més importants del món. Mordzinski es va
especialitzar en temes tan emblemàtics com els escriptors
llatinoamericans. Sepúlveda escriu: "Costa de creure que en un diari com
'Le Monde' hi treballi gent a qui les paraules "Cortázar", "Israel",
"Escriptors llatinoamericans", "Escriptors francesos", "Escriptors
espanyols", "Escriptors Portuguesos", "Setmana Negra", " Festival de
Saint-Malo", "Carreffour de Littèratures", "Mercedes Sosa", "Borges",
"Astor Piazzola" i un llarg etcètera de noms no li digués absolutament
res, i simplement llencés a les escombraries aquest tresor fotogràfic
sense consultar-ho a ningú".
Amb prou feines s'han salvat uns centenars de fotografies digitalitzades, que apareixen en els últims llibres publicats per Mordzinski.
Amb prou feines s'han salvat uns centenars de fotografies digitalitzades, que apareixen en els últims llibres publicats per Mordzinski.
Sepúlveda ha emprès una campanya de protesta contra el diari 'Le Monde' i ha demanat signatures de suport dirigides a l'adreça dmordzinski@free.fr
Imatges de la xarxa.
2 comentaris:
Un escàndol, sense paraules. És increïble!
Es increïble !!!, no podia donar crèdit al que estava llegit.
Publica un comentari a l'entrada