sols pel fet de poder tindre alguna opinio, record o comentari per compartir.

Sols pel fet de poder tindre alguna opinió, record, imatge o comentari per compartir.

25 d’abril 2015

Ocaña

















 La Barcelona d’Ocaña: de l’artista al personatge.

Seixanta dibuixos de José Pérez Ocaña han quedat recollits al primer llibre d'obra de l'artista
·          
A finals de l’any 1971, José Pérez Ocaña va deixar Cantillana, el seu poble natal de la província de Sevilla, i es va instal·lar a Barcelona, al carrer de Sant Pau. La seva família el defineix com a una persona oberta, lliberal i provocadora, per això no va trigar gaire temps en fer-se conegut al barri.

Va decidir transvestir-se i passejar públicament pel carrer en reivindicació de la llibertat de qui, com ell, era homosexual. Tenint en compte que era una època de repressió franquista es va anar guanyant l’admiració dels veïns i la seva popularitat va anar augmentat.
Però més enllà del personatge, Ocaña era pintor. Per subsistir i guanyar-se la vida era pintor de parets però la seva vocació real era pintar quadres. I gràcies a la seva popularitat va aconseguir donar a conèixer la seva obra a través de diferents exposicions. Pintava verges, les del seu poble, i també senyores grans. Pintava les conegudes Manolas i també autoretrats. Durant els anys 80, explica el seu germà bessó Jesús Pérez Ocaña, va deixar de transvestir-se perquè deia “és tan fort el meu personatge que si jo demà moro quedarà el personatge i no el pintor”.

Dedicar-se a la pintura el va fer pujar d’estatus i va deixar el pis llogat on vivia, a la plaça Reial, per comprar-ne un, també a la mateixa plaça. Un habitatge que actualment és la seu de la Fundació Setba i on es conserven uns àngels pintats per Ocaña a la paret d’una de les habitacions. Un pis on només va viure un any abans de morir.
El primer llibre d’artista
La Fundació Setba ha publicat un llibre que recull 60 obres originals de l’artista andalús. És una peça feta pel Taller del llibre, una empresa d’economia social que treballa per a la integració de persones amb dificultat d’aprenentatge, mitjançant l’ofici de l’enquadernació.
El llibre compta amb un pròleg de Nazario, pintor i amic d’Ocaña, i una fotografia que han cedit la fotògrafa Colita i Valid Foto a la Fundació Setba, per al projecte. A més a més, se n’han editat 15 còpies digitals.
Font:




Entrades anteriors:




Imatges de la xarxa.