sols pel fet de poder tindre alguna opinio, record o comentari per compartir.

Sols pel fet de poder tindre alguna opinió, record, imatge o comentari per compartir.

20 de març 2013

Daniel Mordzinski, literatura fotogràfica maltractada

 











EL PERIÓDICO / Barcelona
 
El periodista i cineasta xilè Luis Sepúlveda va ser un dels primers a reaccionar. La notícia va córrer dilluns a última hora de tuit en tuit i l'escàndol periodístic es va desfermar sense fre. El diari 'Le Monde' ha llençat a les escombraries 27 anys de treball del fotògraf Daniel Mordzinski.
Mario Vargas Llosa, retratat per Daniel Mordzinski el 2001.
La confirmació va ser possible a última hora de la nit. "Tot és veritat i tot és molt trist, vull creure que és un malson i que al despertar-me podré seguir jugant a la cambra fosca a copiar una foto de Borges o una de Cortázar, però ho van destruir tot i una part de mi també se n'ha anat", va admetre poc abans de mitjanit Mordzinski en un dramàtic correu electrònic. "No hi va haver persecució ni complot, només incompetència. Com deia Lampedusa a 'El Guepard', només s'ha de tenir por de l'estupidesa humana...", afegeix el fotògraf en unes abatudes línies.
Desenes d'escriptors de tot el món se solidaritzen amb el fotògraf. El sentiment col·lectiu es va veure reflectit en el que va escriure Sepúlveda al seu compte de Facebook: "Les mans d'un cretí que seguia les ordres d'altres cretins van decidir que el treball de Daniel Mordzisnki no mereixia més destí que el menyspreu i les escombraries". El primer que va publicar l'assumpte va ser l'escriptor José Manuel Fajardo. Després d'ell, molts il·lustres van deixar la seva reacció a les xarxes socials (Javier Valenzuela, Rosa Maria Artal, Rosa Montero (amb una de les fotos de Mordzinski)...).

Despatx a 'Le Monde'

Durant més de deu anys i en virtut d'una aliança entre el diari espanyol 'El País' i el francès 'Le Monde', Daniel Mordzinski utilitzava un despatx al setè pis de la redacció parisenca de 'Le Monde' per guardar i conservar el seu arxiu de negatius i diapositives. Es calcula que eren milers de negatius i diapositives, d'originals conservats que han estat llençats a les escombraries.
El 7 de març passat, Miguel Mora, corresponsal d''El País' a França, va arribar fins al despatx de la setena planta i es va trobar que l'havien buidat totalment, cap avís previ ni a ell ni a Mordzinski. Simplement havien tret tot el que hi havia i ho havien fet desaparèixer. En un soterrani hi van trobar el gran moble arxivador que el mateix Daniel havia pintat de negre feia deu anys, totalment buit.

'El fotògraf dels escriptors'

Segons les informacions comentades a Twitter, ningú ha volgut respondre qui i per què va prendre la decisió de llençar a les escombraries 27 anys de treball d'un dels fotògrafs més importants del món. Mordzinski es va especialitzar en temes tan emblemàtics com els escriptors llatinoamericans. Sepúlveda escriu: "Costa de creure que en un diari com 'Le Monde' hi treballi gent a qui les paraules "Cortázar", "Israel", "Escriptors llatinoamericans", "Escriptors francesos", "Escriptors espanyols", "Escriptors Portuguesos", "Setmana Negra", " Festival de Saint-Malo", "Carreffour de Littèratures", "Mercedes Sosa", "Borges", "Astor Piazzola" i un llarg etcètera de noms no li digués absolutament res, i simplement llencés a les escombraries aquest tresor fotogràfic sense consultar-ho a ningú".

Amb prou feines s'han salvat uns centenars de fotografies digitalitzades, que apareixen en els últims llibres publicats per Mordzinski.
Sepúlveda ha emprès una campanya de protesta contra el diari 'Le Monde' i ha demanat signatures de suport dirigides a l'adreça dmordzinski@free.fr







Imatges de la xarxa.

2 comentaris:

Galderich ha dit...

Un escàndol, sense paraules. És increïble!

Javier ha dit...

Es increïble !!!, no podia donar crèdit al que estava llegit.